Sayfalar

12 Kasım 2011 Cumartesi

Mutfağımın olmazsa olmazları

Yemek tarifleri üzerine bir blog oluşturmaya karar verdiğimde, öncelikle bu mutfağın olmazsa olmazlarını bir listelemem gerektiğini düşündüm.

1. En iyi kalite malzeme:

Evet, iyi sonuç almak istiyorsanız, malzeme kalitesine dikkat etmeniz şart. Burada malzemeden kastım, hem mutfak araç gereçleri, hem de yemekte kullanılacak malzeme. Araç gereç kısmını aşağıda biraz daha irdeleyeceğim. Ama yemeğinizi hazırlayacağınız zaman da mümkün olduğunca bulabildiğiniz en iyi malzemeleri kullanırsanız, alacağınız lezzetin de daha fazla olması kaçınılmaz olacaktır.

2. Heves:

Yemek yapmak için hevesli olmanız şart, ben ilk makarnamı ilkokul 4. sınıftayken yaptım, 10 yaşımdaydım ve çok büyük bir keyif aldım o makarnayı yerken. Şimdiyse o hevesi, yaptığım yemekleri yiyen kişilerin gözlerindeki şaşkın ifadeyi görünce alıyorum :) Sizler de kendinize bir heves kaynağı bulursanız, yemek yapmak gerçekten kolaylaşıyor bilesiniz.

3. Araç Gereç:

İşte çok önemli bir nokta. Öncelikle yemek yaparken çeşitli tencere-tava ihtiyaçlarınız olacak. Benim gibi genç insanlar için mutfak eşyası çok öncelikli bir ihtiyaç değil genellikle, o yüzden malzeme miktarları sınırlı. Ama eğer yemek yapmanın keyfini almak istiyorsanız, şu arkadaşlardan mutlaka edinmeniz gerek:

  • Şef bıçağı: Bu işin en önemli, en kaçınılmaz parçası iyi bir bıçak. Hem büyük, hem de keskin bir bıçak ön hazırlık sırasında size çok zaman kazandıracaktır. Bıçak kullanmak biraz alışkanlık isteyen bir iş. Eğer daha önce hiç bu işlerle uğraşmadıysanız aman dikkat edin, o televizyonda gördüğünüz şefler gibi bir soğanı 2 saniyede incecik kıymak uzun yıllarınızı alacak (ben hala o kadar hızlanamadım :P), acele etmeyin. Bıçak konusunda paranızın yettiği en iyi bıçağı edinmeye gayret edin. Bu konuda ben Ikea'nın bir bıçağıyla büyük aşk yaşıyorum şu aralar. Hem fiyat olarak ulaşılabilir, hem de keskinliği ve ele oturuşuyla çok başarılı.



  • Teflon tava: Tava bir çok yemek için en önemli ihtiyaçlarımızdan birisi. İyi bir teflon tava, çok büyük olmasa bile sizlere mutlaka lazım olacak. Tefal gibi markalar bu konuda çok çok iyi, bir göz atmanızı öneririm.



  • Wok: 1,5 milyar Çinli yanılıyor olamaz. Wok, özellikle sote edilecek sebze veya et türleri olduğu zaman harika sonuçlar veren bir tava. Ama burada da önerim, elinizden geldiğince kalın bir tava kullanmanız yönünde. Büyük market zincirlerinde çok uygun fiyatlara ince sac malzemeden yapılmış wok'lar bu konuda biraz zayıf kalsa da başlangıç için düşünülebilir. Ama bütçeniz el veriyorsa biraz daha kalın malzemeden yapılmış, teflon kaplamalı ve daha da önemlisi kapaklı bir wok ile barbunya pilaki bile yapabilecek ve bana gıyabımda teşekkür edeceksiniz.


 
  • Izgara tavası: Türkler olarak et yemeklerine, ızgaraya çok meraklıyız milletçe. Her mevsimde mangal yakmak imkansız, artık site içlerinde mangal kullanmakta yasak zaten. O zaman ne yapıyoruz, güzel bir ızgara tavası ediniyoruz. Izgara tavaları çok çeşitli olabiliyor, ben en son yine Ikea'dan dökme demirden bir tava aldım, benzerlerinin yarı fiyatına. Biraz ağır ve temizlemesi zahmetli, ama kesinlikle lezzet olarak harika sonuçlar veriyor.
  • Çelik tencereler: Benim yemekler genelde iki kişilik tarifler üzerine yoğunlaştığı için, tariflerimin çok büyük kısmında orta boy bir çelik tencere işi görecektir. Ama her ihtimale karşı bir tane de büyük boy tencere bulundurmak gerekir elbette. Tencerenin tabanının kalın olması da özellikle ısı dağılımı açısından çok çok önemli.


  • Kesme tahtası: Eh o kadar şef bıçağı aldıktan sonra, iyi bir kesme tahtası da edinmek lazım. Burada tercih sizin, ama tezgahınızın alabileceği en büyük kesme tahtasını alın derim.
  • Tahta ve plastik kaşık-spatula: Bunlar da her yerden bulabileceğiniz malzemeler, özel bir önerim yok, sadece eğer plastik ürün alacaksanız sıcaklığa en dayanıklılardan olmasını unutmayın.
4. Eksik kalmasın:

Yemeğinizin lezzetini en iyi ortaya çıkaracak olan şey iyi malzeme demiştim. Burada mutlaka iyi kalite olarak elinizde her zaman olması gereken malzemeleri sayalım. Öncelikle iyi bir zeytinyağı mutlaka bulunmalı, kaliteli bir sızma zeytinyağı. Neredeyse her yemekte kullanacağınız için mutfağın baş köşelerinden biri ona ayırılmalı.

Onun haricinde en önemli arkadaşlarımız baharatlar. Neler bunlar, elbette tuz (ama kesinlikle rafine tuz değil, deniz tuzu veya son dönemde moda olan Himalayalar'dan elde edilmiş kristal tuzlar, rafine tuzlar içerisinde kimyasal katkılar bulunduruyor, onları evde pek bulundurmayın), karabiber (toz karabiber yerine kendinden değirmenli renkli biberleri kesinlikle öneririm), kekik, kimyon, nane, fesleğen, köri, kırmızı biber. Bunları evde bir yerlerde tutmayı unutmayın. Bir çok et yemeği ufak baharat dokunuşlarıyla inanılmaz sonuç vereceği için mutlaka bu arkadaşlar elinizin altında olmalı.

Ayrıca yine kaliteli bir salça koleksiyonu gerekli, özellikle ben son dönemde özel olarak Gaziantep'ten gelmiş ev yapımı domates ve acı biber salçaları kullanıyorum ve gerçekten bugüne kadar marketlerden aldığım salçalarla en ufak bir ilgileri yok. Hem lezzet olarak hem kıvam olarak o kadar güzeller ki bu satırları yazarken bile ağzım sulanıyor :)

5. Servis yapmak için:

Eh bu kadar güzel yemekleri herhalde plastik tabak çatal vs. ile yemeyeceksiniz. Onun için zevkinize göre tabaklar ve çatal bıçak setlerini unutmayın :) Tabak olarak son zamanlarda dikdörtgen tabak kullanıyorum, hem servis açısından çok şık bir görüntü sağlıyorlar, hem de örneğin bir pilav ve et gibi bir yemek yaptığınızda ikisini ayrı ayrı tutmak için çok güzel bir imkan sağlıyorlar.




Bir de yapacağınız mezeleri servis etmek için aşağıdaki gibi bir tabak, veya küçük küçük servis kaseleri de edinmek her zaman işe yarayacak :)


Sanırım hepsi bu. Artık yemekleri yapmaya başlayabiliriz. :)

5 yorum:

  1. Güle güle yaz Evren :)
    Hiç bilmediğim bir alana özendirdin beni. Umarım bir gün seni ziyaret ederim de, doğrudan tadına da bakabilirim yaptıklarının.

    YanıtlaSil
  2. Bu arada bu yazını izninle kendi bloğumda paylaşıyorum: http://ozkanderya.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  3. hepsi süper sabırsızlıkla devamını bekliyoruz ailece .... Hamburgeri de unutma :-)

    YanıtlaSil
  4. bir bayan olarak utanmadım değil :S bu malzemelerin hiç biri evimde yok.. Umuyorum blogunuzu güncel tutatrsınız ihtiyacım olacak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elimden geldiğince bundan sonra güncel tutmaya çalışacağım, iş güç biraz zorluyor ama aslında bahane etmemek lazım... Zor malzemeler değil, her yerde bulabileceğiniz şeyler, önemli olan istek olsun :)

      Sil